We did it again. Another sparkling, shiny new cookbook to be proud of! This time we filled it with party recipes like cool drinks, hors d’oeuvres, easy but gorgeous party dishes and desserts to die for. We had so much fun while we were cooking and shooting for this book! Everyday we started with champagne cocktails and loud party music. We worked in high heels and sparkling party dresses, dancing between the stove and the camera. Our hair had never looked this good before and our make up was flawless. Just kidding. A lot of hard work is behind every cookbook. We asked ourselves all the questions we usually get during a cookbook production.

Who gets the idea for a new cookbook?

Usually Liselotte or Ulrika has an idea in mind or our publisher. Then we propose our idea to the publisher or they ask us. We have a meeting, choose graphic designer and discuss the content, style and layout.

Next step?

Liselotte writes down recipe ideas and sends them to the publisher. The graphic designer makes sketches of the design. We start to collect props and find locations. Usually our studio but sometimes we travel to another country to shoot. When everything is set Liselotte write recipes and we start cooking, testing and shooting for the book.

How long does it take to make a cookbook?

Hard to say, we never make it in one single step. But let’s say we shoot around five images a day and one book contains about 60 recipes. That makes appr 12 photo days. Additional to that is writing the recipes and that is also about 12 days. The photos need photoshopping, depending on how many and what kind of photos it can take 5 days or 10 days. Then the graphic designer needs time, the publisher also and the printer. So from start to end we are talking maybe 4-5 months depending on the books content.

Where do you get all the recipe ideas from, Liselotte?

I think about food from I wake up until I go to bed. No wonder I love to make recipes! But sometimes my mind is just empty as for every creative person. I get inspiration from reading about food, traveling, going to restaurants, nature, internet, food magazines, cookbooks, blogs, food images and discussing food with other people. Food is also a trendy thing like fashion, design and lifestyle so stay alert! I hardly read any recipes, just look at the pictures because I don’t want to know too much in case I copy the recipe by accident. I cook a lot at home also. Love to cook!

How do you create a good food image, Ulrika?

Good food photography is a combination of many things. First the food needs to be well prepared so it looks the way you want it to look. Then props and backgrounds need to be chosen to go with the feeling you want for the image. The light is very important. I usually prefer a soft natural light. It could be for example from a window where the sunlight is not shining through the window. But for every image look at the image, look at the food to see what angle, what light is best for this food, does anything need to be added or is there anything distracting in the image? There are so many things I could say. If you want to try it yourself begin with trying different lights, different angels and look, use your eyes. And have in mind that we usually make 5-7 images in one day, so take your time.

Party, party!/Kakao förlag (only in Swedish so far)

Text and recipes: Liselotte Forslin, Photo: Ulrika Ekblom, Design: Jonas Larsson

Köp Party, party! här/Order Party, party! here:

www.adlibris.com

www.bokus.com

For even more images from the book go to www.ulrikaekblom.se or www.soderbergagentur.se

 

PÅ SVENSKA

Vi har gjort det igen. En ny kokbok att vara stolt över! Den här gången med partytema. Drinkar, tilltugg, härliga partyrätter och desserter att dö för. Vi hade så roligt när vi gjorde den här boken. Varje dag startade vi med champagne-cocktails till hög partymusik. Vi dansade fram mellan spisen och kameran i höga klackar och glittrande partyklänningar. Aldrig har vi varit så snygga i håret och sminket satt som en smäck hela dagen. Skojar bara! Det är mycket hårt arbete bakom en kokbok. Vi frågade oss själva de frågor vi ofta får under en kokboksproduktion.

Vem kommer med idén till en ny kokbok?

Ofta har vi en idé eller så får vi frågan från förlaget. Om vi har idén så presenterar vi den för förlaget och om det går vägen så väljer vi formgivare. Sen har vi alla ett möte och diskuterar innehåll, stil och layout.

Nästa steg?

Liselotte sätter ihop ett förslag på recept och skickar till förlaget, formgivaren gör skisser, vi samlar rekvisita och letar miljö. Ofta är vi i vår fina studio men ibland åker i utomlands och plåtar. När det är gjort börjar Liselotte skriva recept, sen lagar/testar vi och plåtar.

Hur lång tid tar det att göra en kokbok?

Svårt att säga för vi gör aldrig en kokbok i ett svep. Men låt oss säga att man plåtar cirka 5 rätter på en dag och en bok innehåller cirka 60 recept. Det blir tolv dagars plåtning plus lika mycket för att skriva recept. Bilderna måste jobbas med i photoshop, det kan ta 5 dagar eller 10 dagar beroende på vilka bilder och hur många. Sedan ska den formges, förlaget göra sitt och sen ska den iväg till repro och sist till tryckeriet. Det tar nog cirka 4-5 månader från idé till färdig bok beroende på omfattning förstås.

Var får du alla receptidéer från, Liselotte?

Jag tänker på mat från att jag vaknar till att jag går och lägger mig. Inte undra på att jag älskar att göra recept! Men ibland är det helt blankt som för alla kreativa människor. Jag får inspiration från att läsa om mat, äta, restauranger, resor, naturen, Internet, tidningar och kokböcker. Att prata om mat. Allt som rör mat helt enkelt. Men mat är också en trend som hänger ihop med trender inom mode, design och livsstil. Så det gäller att hålla koll. Jag tittar mycket på matbilder men försöker undvika att läsa recept så att jag inte kopierar av misstag. Jag lagar mycket mat hemma också, älskar att laga mat!

Hur tänker du för att göra en bra matbild, Ulrika?

En bra matbild är en kombination av många olika saker. För det första måste maten som ska fotograferas lagas till så som man vill att den ska se ut. Sen väljs rekvista och bakgrunder/underlag ut för att passa känslan i bilden. Ljuset är förstås väldigt viktigt. Oftast föredrar jag ett mjukt naturligt ljus. T ex ljuset från ett fönster där solen inte lyser in. Men det är viktigt att se varje bild och varje maträtt för sig för att se vad som passar just för den, vilken vinkel, vilket ljus, om något behöver läggas till eller tas bort. Det finns så mycket att säga om att fotografera mat. Om du vill prova själv börja med att prova olika ljus, olika vinklar och titta ordentligt. Tänk också på att vi tar 5-7 bilder om dagen, så ha inte så bråttom.

I boken har en stor del av tacken fallit bort genom ett tekniskt fel. Därför vill jag tacka alla här. Ni vet vilka ni är. Kramar till er alla!

Tack kära fotografkollega Ulrika Ekblom för att du skakade på huvudet varje gång jag släpade fram en sliten träskiva av gammal vana. Mer glitter och glamour var ledordet i den här produktionen. Stort tack till formgivare Jonas Larsson för din toppkänsla för typografi och grafiska form. Skönt med någon som inte är ängslig och vågar ta ut svängarna. Mer sånt och livet blir så mycket roligare.

Tack alla fina modeller, ingen nämnd och ingen glömd, som vi skrapade ihop. Kanske inte alla kom med på bild i boken men vi hade ett par toppendagar och det var så roligt. Stort tack till Grand Hotell Hörnan i Uppsala för miljö och fint bemötande. Tack till Vålamagasinet i Uppsala för lån av speglar. Tack Lisa Anckarman för att du gjorde oss så snygga med smink och kläder och för att du är så sprudlande och tillmötesgående. Jag vill också tacka Hanna Fällman som var min duktiga och fina prao en vecka och bakade och fick stå modell för sina bakverk. Till sist, stort tack till Kakao förlag. Är oerhört stolt och glad att få äran att jobba med er. Alltid lika tillmötesgående, flexibla och smidiga att samarbeta med. Tack för att ni oftast tror och förverkligar mina idéer. Sist vill jag tacka min familj för att ni tror på det jag gör, får proväta partymat mitt i veckan och står ut med att ha en mamma och fru som antingen rör i grytorna eller sitter med näsan i receptmanuset. Nästan jämt. Om hon inte pratar mat förstås.

Liselotte